Viime päivät olen miettinyt anteeksiantoa ja sen tuomaa vapautusta. Miksi anteeksiantaminen on niin vaikeaa? Onko se ihmisen ego, joka itsepintaisesti pitää kiinni katkeruudesta? Voiko antaa anteeksi jos toinen ei pyydä anteeksi? Mutta auttaako se jos päätät, että annat anteeksi vai pitääkö anteeksiannon tulla sydämestä?

Anteeksiannosta keskustelin ystäväni kanssa, joka ei vieläkään ole voinut antaa anteeksi edesmenneelle puolisolleen. Puolison kuolemasta on useampi vuosi ja ystäväni tuntee, ettei pääse eteenpäin surussaan ellei pysty antamaan anteeksi. Hän sanoi, että ei mielestään ole antanut anteeksi, koska edelleen mielessä on vain parisuhteen huonot ajat eikä aikakaan ole kullannut muistoja. Puhumattakaan siitä, että muistaisi hyviä aikoja, vaikka niitäkin on ollut. Mietin, että johtuuko hänen vaikeutensa anteeksiantoon siitä, ettei puoliso koskaan pyytänyt anteeksi. Mitä jos ihminen ei tiedosta loukanneensa toista, eikä koskaan pyydä anteeksi? Onko silloin anteeksiannolla mitään merkitystä?

Itse uskon anteeksiannon vapauttavaan voimaan! Olen antanut anteeksi tutuille ja tuntemattomille, jotka ehkä tietämättään ovat loukanneet minua. Anteeksiantoa olen joutunut opettelemaan, mutta kun sitä on muutaman kerran tehnyt se on aina vaan helpompaa ja helpompaa. On helpompaa antaa anteeksi kuin elää jatkuvassa katkeruudessa. Ehkä kaikkein vaikeinta on ollut antaa anteeksi itselleen. Sitä opettelen vieläkin!

Entä anteeksi pyytäminen. Minulla on ollut ihmissuhde, jossa anteelsi pyytäminen menetti lopulta merkityksen. Jos ihminen pyytää anteeksi jotain tekoaan, mutta jatkaa kuitenkin sen loukkaavan teon tekemistä kerta toisensa jälkeen niin anteeksi pyytäminen ei tunnu missään. Voiko sellaista antaa anteeksi? Kyllä voi, ajan kanssa. Mutta omalla kohdallani tuon henkilön käytös johti ystävyyssuhteemme päättymiseen. Tällekin ihmiselle olen jo antanut kaiken anteeksi.

Mietin, että onko vielä joku jolle minun pitäisi antaa anteeksi. Juuri nyt ei tule ketään mieleen.
Entä onko joku jolta pitäisi pyytää anteeksi? Varmasti on! Tarkoituksella en ole ketään loukannut, mutta jos joku on loukkaantunut jostakin jota olen sanonut tai tehnyt, pyydän sitä anteeksi koko sydämestäni!

Tässä vielä linkki artikkeliin Anna anteeksi - pääset vapaaksi

1296836.jpg